Recén comezado o novo ano, as traballadoras e traballadores da Xunta atopámonos con titulares e mencións en prensa sobre a entrada e vigor da Orde sobre flexibilidade horaria e teletraballo, publicada no DOG do 31/12/2013, logo de modificarse o artigo 6.3.1 grazas a unha reclamación presentada pola CIG, que acadou que se retirase a esixencia de xustificar circunstancias particulares para poder gozar da flexibilidade por conciliación familiar.
Na tónica lamentablemente habitual ao informar nos grandes medios de comunicación sobre as condicións de traballo do persoal dos servizos públicos, está a tratarse a implantación da flexibilidade e o teletraballo na nosa Administración como se fose a adquisición dunha prebenda ou privilexio. Tamén se está a informar como se esta implantación fose xeneralizada a todo o persoal.
A política comunicativa do Goberno galego do Sr. Feijóo non é allea a este enfoque interesado e erróneo. En menos de 9 meses fixo ata 3 veces un uso propagandístico da implantación da flexibilidade e o teletraballo: en abril cando se inciaron as negoaciacións coas organizacións sindicais, en outubro cando concluíron e a comezos do 2014, cando realmente entra en vigor. Este uso propagandístico dos dereitos das traballadoras e traballadores públicos só contribúe a promover unha visión sesgada do persoal dos servizos públicos desde o conxunto da sociedade. Por outra banda, é utilizada polo Goberno da Xunta para contrarrestar a erosión política derivada do recorte de dereitos económicos (a Xunta é a única Administración Pública en Galiza que amputou as pagas extras de xuño e decembro do seu persoal).
O que evitan mencionar nesas novas aparecidas na prensa é que as grandes empresas privadas e outras Administracións Públicas como o Estado gozan en boa parte desde hai anos de flexibilidade horaria (ano 2005 no caso da Admón. central do Estado) e de plans para o teletraballo. Tamén se induce a equívoco respecto do alcance subxectivo destas medidas, dado que unha parte non desdeñable parte dos 17.000 traballadores e traballadoras da Xunta presta servizos en rexime de horario especial ou a quendas.
Ademais, ao estar ligada ao sistema de control horario informático Kronos, que actualmente só está implantado en grandes edificio administrativos, todo o persoal de pequenas oficinas e dependencias periféricas sen control horario informático queda actualmente fóra da nova Orde de flexibilidade. Máis restrinxido aínda será o ámbito de aplicación do teletraballo, que será viable en realidade apenas nunha exigua minoría de postos de traballo na Administración que cumpran uns requisitos moi específicos, e ata certo punto discrecionais, establecidos no artigo 14 desta Orde.
En especial, o que evita mencionar a Xunta na propaganda coa que quere apaciguar o cabreo polo recorte na paga extra de decembro de 2013 é que, no ámbito da Xunta, a particularidade da flexibilidade chamada "automática" é que non se autorizará necesariamente con carácter xeral a todo o persoal, senón que poderá autorizarse ou denegarse discrecionalmente "por necesidades do servizo", o que en teoría abre a porta a prácticas clientelares e tratos de favor. Algo ao que xa estamos habituados na Xunta, por exemplo, coa autorización das comisións de servizo. Unhas prácticas clientelares que rompen o principio de igualdade non só nos dereitos das traballadoras e traballadores públicos, senón na garantía de independencia e imparcialidade coa que deben ser xestionados os dereitos da da cidadanía.